Рекомендую корисний гостьовий пост!

Автор: Олександр Явтушенко, SEO-аналітик компанії SiteClinic

У перші півроку-рік роботи з оптимізатором клієнт зазвичай бачить явні результати: зростає трафік, продажу, проект починає з’являтися в ТОПах за основним запитам. Оптимізатору є, що показати, і результати робіт очевидні.

Але після досягнення основних цілей значного прогресу у зростанні позицій і трафіку вже немає, а платити за просування потрібно.

І на цьому етапі оптимізатор може втратити клієнта – нерідко він просто йде в іншу компанію, яка обіцяє йому нові захмарні вершини, а за фактом буде пожинати плоди праць попереднього оптимізатора, тобто ваші.

Причина розриву може бути і виною оптимізатора, який вчасно не переорієнтовується на нові цілі і чекав питання «А за що ми платимо?», не проявляючи ніяких ініціатив.

У цій статті я хочу показати, на що може бути переорієнтовано просування після того, як основні цілі досягнуті. Так, щоб подальше співробітництво було плідно і для оптимізатора, і для клієнта.

1. Допрацьовуйте семантику

Почну з найбільш очевидного – розширення та доопрацювання семантики сайту. Цей варіант зручний і в плані наочності звітів: є нові запити, посадочні сторінки, з них можна відстежувати кількість переходів.

Оскільки робота з семантикою – велика тема, коротко перерахую основні напрямки, які можна розвивати:

— Пошук додаткових запитів для вже існуючих сторінок

Крім загальновідомих інструментів слід пам’ятати про статистику свого сайту. Хорошим джерелом додаткових запитів можуть бути дані Метрики сайту.

— Пошук додаткових запитів і створення нових посадкових сторінок

Для вирішення цього завдання потрібен аналіз конкурентів:

— аналізуйте структуру цікавить вас розділу, знаходячи варіанти для нових посадкових сторінок;

— дивіться, які запити можна запозичити у сусідів по ТОПу, з допомогою спеціальних сервісів SimilarWeb, SemRush або Prodvigator.

— Можна рухатися не тільки в бік збільшення числа запитів, але і в бік якості семантики.

Ви можете працювати над підвищенням позицій ключових запитів в рамках ТОП-10 і фокусувати роботу на продають запитах.

— Робота з инфоразделом сайту

В темі розширення семантики инфораздел можна виділити окремо. Якщо на першому етапі ви (з-за обмежень часу, бюджету або з інших причин) не приділяли йому уваги, то зараз можна сконцентруватися на ньому.

По-перше, це додатковий трафік, який також може приносити продажі. По-друге, хороший інформаційний розділ – це:

  • більш повна інформація про товар або послугу;
  • авторитет проекту і турбота про користувачів;
  • вдалі огляди та корисні поради, якими люди набагато охочіше діляться в соц. мережах;
  • інформація, яка часто оновлюється. Особливо це важливо у сфері послуг і тематиках, де не передбачається часта зміна асортименту.

Регулярні оновлення можуть сигналізувати пошуковими алгоритмами, що на сайті користувач знайде актуальну інформацію, а це може позитивно впливати на ранжирування проекту.

Поради по роботі з инфоразделом можна почитати тут.

Опрацювання та розширення семантики стали ще більш актуальними після впровадження Яндексом рандомізації видачі. Якщо хтось ще не знає про що мова, почитати про це можна тут.

Пошуковий трафік проектів, які працюють над опрацюванням семантики, більш стабільний в умовах постійного шторму позицій.

2. Покращуйте сніппети

Якщо намічені позиції в Топі вже досягнуто, можна зосередитися на деталях, і постаратися отримувати більше переходів на сайт за рахунок доопрацювання сніппетів. Їх привабливість у видачі безпосередньо впливає на число переходів і стабільність досягнутих позицій.

Включати в щомісячний звіт ці роботи не завжди технічно зручно – дані можуть довго оновлюватися. Самі зміни не завжди приносять відчутний ефект, але і тут можна знайти варіанти. Наприклад, зберігати скріншоти до і після доопрацювання; показувати, що з тих же позицій в пошуковій видачі сайт став отримувати більше переходів.

Перед початком робіт, звичайно ж, потрібно оцінити поточну ситуацію, зрозуміти, які фрагменти зараз відображаються у видачі. Зробити це вручну зручно лише при невеликій кількості запитів, в інших випадках краще використовувати сервіси:

1) Безкоштовний інструмент пропонує MegaIndex:

Але! Подивитися фрагменти ви зможете тільки за запитами, дані про які зберігаються в сервісі.

2) Платний, але більш зручний сервіс пропонує SEOlib (в безкоштовному режимі доступна перевірка 25 запитів в день). При перевірці позицій ви зможете оцінити сніппети саме цікавить вас списку запитів.

Для цього перед початком перевірки потрібно вказати, що вас цікавить «Докладний звіт»:

В результаті за своїм списком запитів ви отримаєте приблизно таку таблицю:

Пошукові системи постійно щось змінюють у відображенні фрагментів у видачі. Google, наприклад, відмовився від відображення фото авторів, в Яндексі не заробили так активно рекламувалися «острова».

Важливо стежити за новинами, знати, які методи актуальні сьогодні. Ось кілька свіжих матеріалів:

Безкоштовні курси SEO від Ганни Ященко – 20 PDF-уроків – Хороші, для новачків, але і не тільки, досить глибокі, актуальні. Хочете навчитися самостійному безкоштовного просування сайтів? Будь ласка.

  • Наприкінці минулого року співробітники Яндекса зібрали інформацію про формування фрагментів в одному з постів блогу Платона
  • Хороший доповідь, в якому розуміється робота з сниппета, був на минулому Школі Вебмайстрів

Крім загальновідомих методів можна пробувати і різні «недокументовані» напрацювання. Наприклад, додавши посилання в частину тексту сторінки, який підтягується в опис, можна отримати додаткову посилання в сніппеті:

Кілька нестандартних способів доопрацювання фрагментів за допомогою розмітки schema.org описані в статті Ігоря Бакалова.

3. Покращуйте поведінкові фактори

Найсуворіші санкції Яндекс зараз застосовує за накрутку поведінкових факторів. Якщо з-під Мінусинська сайт можна вивести за 2-3 місяці, то з-під фільтра за накрутку ПФ сайт потрібно буде виводити близько року. Для збору інформації про взаємодію користувачів з сайтом Яндекс ввів рандомізацію видачі. Це говорить про те, що поведінкові сигнали дуже важливі для пошукових алгоритмів.

Але що робити з сайтом, щоб, не використовуючи накруток, поліпшити поведінкові показники? Які показники важливі для вашої тематики?

Відповіді на ці питання не так очевидні, як може здатися на перший погляд. Формули розрахунку, які використовують ПС, оптимізаторам невідомі. Дії, які позитивно позначилися на одному проекті, часто не дають такий же ефект на інших. Спроби вплинути на один з показників теж не завжди приносять результат.

Один з клієнтів поділився своїм досвідом:

Щоб збільшити час перебування на сайті, він розмістив більше посилань на інформаційні матеріали, розширив блок «Схожі товари». В результаті не тільки не покращилися позиції, а й погіршився відсоток конверсій. Хоча час перебування на сайті дійсно зросла.

У ситуації, коли складно знайти однозначну відповідь, краще всього починати з опрацювання явно слабких точок.

Наприклад, почніть зі сторінок з великим відсотком відмов або з точок входу, де відвідувачі переглядають тільки одну сторінку і йдуть, притому, що середні показники кількості переглянутих сторінок вище.

Позитивні зміни в статистиці після доопрацювань на сайті можна показувати у звітах про результати робіт.

Пропрацювавши слабкі точки по сайту, ви можете порівняти показники різних типів сторінок (наприклад, серед категорій, товарних карток, инфостатей) і знайти аналогічні слабкі точки вже всередині груп. Зрозуміло, важливо не тільки знаходити такі точки, але і намагатися усувати причини поганих показників.

Корисну інформацію можна знайти і аналізуючи сторінки з найкращими показниками. Зрозуміло, що причиною таких показників може бути попит на товар або послугу. Але можуть бути і моменти, які можна використовувати на інших сторінках, наприклад:

  • вдале оформлення;
  • кількість і якість зображень;
  • наявність відео;
  • детальний опис;
  • відгуки користувачів або експертів.

Детально тему аналізу і роботи над поліпшенням поведінкових факторів розбирав в одному зі своїх доповідей Станіслав Поломарь.

З вдалими кейсами по поліпшенню ПФ можна познайомитися тут.

4. Працюйте над зовнішніми факторами

Досягнувши результату, компанії нерідко згортають активні роботи з зовнішньої оптимізації сайту.

В цьому році Яндекс перестав вводити фахівців в оману з приводу впливу посилань. Посилання при ранжируванні враховує і Яндекс і Google, але впливають на просування далеко не всі посилання. Потрібно розуміти, що при необхідності ви не зможете швидко надолужити згаяне і за тиждень виконати річний норматив по посиланнях, які алгоритм не віднесе до розряду «SEO-посилань». Посилальний профіль проекту, як і авторитет, повинен зростати поступово.

Звіти ви можете включати список або приклади нових посилань та публікацій, показувати, скільки переходів принесли нові згадки проекту.

Досягнувши результату, ви вже не повинні поспішати за конкурентами, термінами, тому від ризикованих методів тут дійсно краще відмовитися.

А з’явилися час і кошти краще виділити на більш трудомісткі білі методи:

  • робота з тематичними форумами (постійні акаунти експертів компанії);
  • залучення клієнтів, що цікавляться вашою продукцією/послугою з інших майданчиків (крауд-маркетинг);
  • створення инфоповодов і співробітництво з новинними сайтами, PR-агентствами;
  • публікація матеріалів експертів компанії на тематичних ресурсах;
  • розміщення інформації в авторитетних каталогах, сервісах відгуків.

Методів досить багато, далеко не всі універсальні і підійдуть для вашого проекту, але вибір є.

Корисні посилання:

  • Про білі методи роботи над посилальної масою розповідає в одному з своїх вебінарів Сергій Кокшаров.
  • Якщо ви не знаєте, на які критерії при оцінці посилань дивитися, рекомендую цей чек-лист.
  • Приклад використання білих методів можна подивитися в цій статті.

Також хочу нагадати, що не слід забувати про згадці бренду і, звичайно ж, соціальних сигналах. Далеко не для всіх тематик робота з соц. мережами ефективна, але базові роботи – створити групи, використовувати на сайті кнопки соц.мереж – точно не зашкодять.

5. Шукайте нові канали залучення клієнтів

Зосередившись на просуванні запитів під Яндекс, можна забути про інших каналах. Для рунета найбільш часта і суттєва помилка – це зневага трафіком з Google. Подивитися, чи все у вас в порядку з трафіком Google, можна, порівнявши відвідуваність з даними інших сайтів своєї тематики в liveinternet.ru.

Наприклад, в Росії для медичної тематики органічний трафік з Google трохи більше, ніж з Яндекса:

Детально цей метод описано в статті Олени Камськой.

Якщо ви помітили, що у вас, порівняно з конкурентами, значні відхилення у співвідношенні відвідуваності, це велике поле для дій. І якщо ви досягнете результатів, думаю, що тут у клієнта навряд чи будуть виникати питання щодо звітів або бажання піти в іншу компанію.

Не забувайте і про інші канали і дані.

В тому ж liveinternet.ru ви можете:

  • зрозуміти, яка з соц. мереж найбільш перспективна в вашій тематиці;
  • подивитися дані демографії, щоб визначити, хто є вашою цільовою аудиторією;
  • подивитися середню тривалість і число переглядів за сесію, щоб зрозуміти, чи все у вас в порядку з поведінковими факторами;
  • а якщо пощастить знайти відкриту статистику схожого сайту, що, звичайно ж, корисніше, ніж загальні дані по тематиці.

У першій частині я описав список робіт по поліпшенню сайту, але є роботи, які, хоч і не так помітні, але не менш важливі. Їх потрібно регулярно проводити, щоб сайт залишався на лідируючих позиціях, а оптимізатор і клієнт були задоволені результатами співпраці.

6. Слідкуйте за конкурентами

Зазвичай власники сайту знають своїх головних конкурентів, але відстежують їх вручну. Стежте, хто з новачків з’явився в Топі або, навпаки, випав з ТОПа, як змінюється пошукова видимість основних конкурентів.

Наявність у звітах структурованих даних про суперників по видачі буде плюсом до їх інформативності і позитивно позначиться на довірі клієнта до якості послуг оптимізатора.

Сам по собі такий аналіз не дає зростання позицій або відвідуваності, але дозволяє SEO-фахівця своєчасно реагувати на зміни ТОПа:

  • вчасно вносити необхідні зміни на сайт;
  • розуміти, кого з конкурентів бажано вивчити детальніше, наприклад, щоб дізнатися, що вплинуло на значне зростання позицій;
  • правильно оцінювати результати роботи по внутрішній оптимізації – не знаючи, що в ТОП зайшли або випали нові сайти, які можна неправильно оцінити результати своєї роботи.

В аналізі можуть допомогти такі інструменти:

  • Аналіз конкурентів в SEOlib. При відстеженні позицій проекту система пропонує безкоштовно відстежувати за вашим списком запитів ще 5 конкурентів:


    (для цього в налаштуваннях вашого проекту перевірки позицій треба вказати конкурентів)

  • Допомогти оцінити ситуацію може «Аналіз запитів» в Megaindex. Тут ви можете подивитися історію зміни видачі по багатьом популярним запитам:

  • Якщо вас цікавить ситуація в Топі конкретно по тим запитам, які ви просуваєте, краще використовувати аналогічну можливість SEOlib. Тут ви зможете, правда, вже небезкоштовно, відстежувати Топи саме по тим запитам, які вас цікавлять:

7. Допрацьовуйте сайт, враховуючи нововведення ПС

Пропонуйте клієнту доопрацювання і зміни на сайті. Якщо ініціатива буде виходити від вас, це позитивно позначиться на довірі клієнта до фахівця. Змінюються не тільки алгоритми, але й технології, використовувані при розробці сайтів. І те, що було сучасним дизайном 5 років тому, сьогодні виглядає вже застарілим і може програвати по зручності і юзабіліті нещодавно створеним проектів і погано впливати на поведінкові показники сайту.

Формула «Все в Топі, нічого не змінюй» працює не завжди. Не слід чекати, поки накопичиться критична маса, і авторитету проекту вже буде недостатньо, щоб компенсувати недоліки.

Зашкодити може не лише повільність, але і зайва поспіх. Наприклад, явно не варто впроваджувати першими на свій проект https. Якщо ви в Топі, краще обійтися без необдуманих експериментів.

В цьому випадку вам важливо для себе розуміти, що безпека інформації – важливий показник, і проекту потрібно буде перейти на новий протокол. Наприклад, в міжсезоння.

Наведу ще декілька прикладів:

  • Яндекс і Google зараз багато уваги приділяють адаптації сайтів під мобільний пошук. Якщо ваш сайт ще не адаптований, то це ті роботи, які варто починати вже.
  • Зміни нерідко стосуються і чисто технічних моментів. Наприклад, зараз Google вважає помилкою, якщо від індексації закриті файли CSS і JS.

Це лише деякі важливі моменти. Вище я вже писав про рандомізацію (“многорукий бандит”) та зміни у ставленні до посилань Яндекса.

Знати про всі нововведення навіть не робота, а професійний обов’язок оптимізатора. Але як я і писав, важливо не просто знати, а планувати та своєчасно впроваджувати зміни на сайті.

8. Запитуйте думку інших фахівців

Фрази з розмов з власниками:

  • шлях до посадкової сторінки в 5 кліків… Нічого страшного, навіщо нам додаткова навігація!?
  • а щоб подивитися ціни, у нас потрібно прокрутити сторінку і навести мишу на цю картинку… Це ж очевидно!

Те, що ви виконали сотню разів, стало очевидним для вас, але не для людини, що потрапила на сайт вперше. «Замыленностью погляду», на жаль, страждають не тільки власники, але і оптимізатори.

Хороші ліки від такої хвороби – аудит сторонніх фахівців. Це може бути регулярний комплексний аудит, що проводиться раз на 1-2 роки, або точковий аудит, спрямований на вирішення конкретної проблеми, наприклад:

  • різка просадка позицій або втрата трафіку;
  • відсутність зростання;
  • юзабіліті-аудит і т. д.

Досить часто до нас звертаються власники сайтів, щоб перевірити якість роботи фахівців, які займаються просуванням їх проекту.

Погодьтеся, краще, якщо ініціатива буде виходити від вас. У такому випадку, навіть якщо будуть виявлені недоліки, це навряд чи стане причиною розриву співпраці. Помилки бувають у всіх, головне – вчасно їх знайти і виправити.

P. S. для власників:

Робота над проектом повинна вестися і після досягнення основних результатів. Ефект від неї не так помітний, але тепер вона націлена не тільки на ріст, але й на утримання результатів. Якщо за перший рік ви побачили збільшення відвідуваності на 200%, то поліпшення (після того як сайт вийшов в ТОП) на 20-30% за рік вже буде відмінним результатом. Це важливо розуміти, щоб не ставити перед фахівцями нереальні завдання, змінюючи підрядника кожні півроку.