Багато хто вже почули, що 31 серпня 2018 року Яндекс офіційно замінив тематичний індекс цитування (ТІЦ) на індекс якості сайту (ІКС).

тіц більше не оновлюватиметься. ІКС вже доданий в API Вебмастера.

Яндекс нарешті ввів «пузомерку», яка начебто відображає те, про що він завжди говорив — «розвивайте ваш сайт, і буде у вас все добре» — тобто якість сайту, задоволеність їм користувача.

Алгоритм, який обчислює ІКС використовує всілякі наявні дані про сайті з пошуку і інших сервісів Яндекса (Яндекс Метрики, Яндекс Довідника, Карт, Дзена та інших).

Від Яндекса: «ІКС показує якість сайту, якість входить дуже багато факторів, конкретні ми не називаємо.»

ІКС — не алгоритм і не фактор ранжування — його значення і зміна не впливає на позиції в пошуку. Якщо вам почали прилітати повідомлення про порушення в кабінеті Яндекс Вебмастера або впали позиції — це не пов’язано з його введенням, т. к. він — не причина, а наслідок, він просто відображає в вимірюваній, кількісну характеристику те, над чим працює безліч алгоритмів Яндекса.

Це не прямий показник посилального (як було з тИЦ), трафіку або чогось ще одного. Він поєднує велику кількість різних параметрів.

Яндекс заявив, що ПОКИ метрика єдина і для комерційних, і для інформаційних проектів, тематика тут теж ПОКИ не важлива. Перераховуватися буде приблизно раз на місяць, виглядати в плані цифр буде так само, як і тИЦ. Можна дивитися як свій ІКС, так і будь-яких інших сайтів. ІКС піддомену зазвичай дорівнює ІКС основного домену. Вже з’явилися безкоштовні онлайн-сервіси для безкоштовного масового парсинга (нижче).

З офіційних джерел Яндекса:

«При розрахунку індексу якості враховуються розмір аудиторії сайту, ступінь задоволеності користувачів, рівень довіри до сайту з боку користувачів і Яндекса, а також інші критерії. Для розрахунку використовуються дані сервісів Яндекса.»

«При розрахунку ІКС ми маємо намір використовувати всілякі наявні в нас дані як про сайті, так і про що стоїть за ним бізнесі. Ці дані можуть бути отримані як з Пошуку, так і з будь-яких інших сервісів Яндекса: наприклад, Метрики, Карт, Дзена і так далі. По мірі обліку цих даних алгоритм розрахунку ІКС буде змінюватися. Тому зараз ми представляємо його у вигляді бети.»

Зміст:

1. Коротко від мене
2. Перші спроби побачити кореляції ІКС з ТОПом і чинниками ранжирування
3. Що кажуть SEO-фахівці
4. Що кажуть біржі посилань
5. Що говорить Яндекс
6. Чим масово безкоштовно спарс ІКС
7. ІКС відомих SEO-блогів
8. Висновки. Що робити?

1. Коротко від мене

У своїх SEO-соцмережах (Вконтакте, Фейсбук, Телеграм) останні кілька днів я розміщувала вести з полів — що там за ІКС, що пишуть про нього, що очікується, чим можна його спарс в інших сайтів.

І багато разів мене запитали ось про що — а як же посилальне, якщо тіц скасували? Ваша ТОП База більше не працює? Працювати над посиланнями більше не треба, якщо тіц не грає ролі?

Ну, звичайно ж, немає.

— тИЦ було просто параметром для приблизної оцінки якості і кількості посилальної маси сайту. Сам тіц не впливав на ранжування. Як не буде сам по собі впливати і ІКС. Я завжди говорила — в накрутці тіц як такого немає ніякого сенсу. У впливу посилань є велика кількість різних нюансів — анкор, околоссылочное, кількість, якість донорів, розмаїття, динаміка і так далі. І в Яндексі та в Гуглі посилання працювали і будуть працювати і далі. Посилання по раніше будуть досить легко накручиваемым і досить ефективним фактором ранжирування.

— ТОП База містить і ті види сайтів, які дають цільову відвідуваність, збільшують продажу, визнання на ринку, і їх досить багато: каталоги фірм, прес-релизовые сайти, дошки оголошень, форуми, соцмережі, блогові системи, сервіси соцновостей, сервіси відгуків, сервіси ” питань-відповідей. Тут є плюс і поліпшення ранжирування, і повинен бути плюс в ІКС за рахунок збільшення брендових упоинаний в мережі і того ж тайпин трафіку, і просто цільового трафіку на сайт. Так як люди, які приходять підготовлені на ваш сайт по вашому повідомлення, оголошення, прес-релізу, з картки компанії — знають, за чим ідуть, вони шукають і більше часу проведуть на сайті, більше дій зроблять — поліпшення поведінкових факторів. Це крім збільшення різноманітної посилальної маси.

— тИЦ використовувався в якості однієї з оцінок сайту в біржах посилань. Для тих же цілей зараз буде використовуватися ІКС. тіц більш-менш легко піддавався накрутці. Впевнена, знайдуть кореляцію, які заходи досить легко збільшують ІКС і теж будуть цим користуватися. Але знову ж — це сфера монетизації сайтів, а не їх просування.

Всі. Більше нічого цікавого про тИЦ і ІКС. Абсолютно нічого не зміниться в поточному просуванні сайтів саме через введення цього нового показника.

Так, ІКС приверне додаткову увагу сеошників і власників сайтів до поведінкових чинників та якості сайтів — і це добре, і це дійсно може допомогти піднятися в Топі. Не сам по собі зростання ІКС, а доопрацювання матеріалів сайту, дизайну, юзабіліті, адаптивності, поведінкових факторів.

Мені і багатьом не подобається те, що Яндекс намагається простимулювати на використання його сервісів — Довідника, Дзена. Мені здається, це одне з найвужчих місць для можливої накрутки ІКС. Хоча, нагадаю, ІКС не впливає на ранжирування і за ним ганятися в основному власники сайтів, які продають посилання. Сам же Яндекс в особі Олени Першиной в коментарях відправив почитати такий матеріал в їх блозі, як вираховується рейтинг організації в Довіднику, і сказав, що накрутка відгуків конкретно в ньому мінімально можлива (у що слабо віриться).

2. Перші спроби побачити кореляції ІКС з ТОПом і чинниками ранжирування

Звичайно, все зараз намагаються побачити кореляцію між окремими відомими факторами, що впливають на SEO-просування і ІКС, і між наявністю сайтів в Топі Яндекса і їх високим ІКС.

Мені здалися цікавими, наприклад, первинні приблизні заміри Валентина Батрака (Rush Agency). Він подивився кореляцію між високим ІКС і об’ємом брендових запитів, які користувачі безпосередньо вводять в пошуку — назви магазинів, проектів, типу «ельдорадо» (без лапок) і т. д.

Це ні про що не говорить, це занадто маленька вибірка, це — монстри, у яких і так все круто з юзабіліті, з поведінковими та іншими показниками. Але Яндекс дійсно часто дає Топові місця великим сайтів, у яких багато брендового тайпин трафіку і навіть немає входження потрібних ключових запитів на сторінках.

Безкоштовні курси SEO від Ганни Ященко – 20 PDF-уроків – Хороші, для новачків, але і не тільки, досить глибокі, актуальні. Хочете навчитися самостійному безкоштовного просування сайтів? Будь ласка.

Тобто, одна з перших гіпотез — працювати над брендовим тайпин трафіком. Розміщувати рекламу оффлайн, робити вірусну рекламу, крауд-маркетинг із згадками бренду, інші заходи, спрямовані на інтерес і впізнаваність компанії.

Проте були висловлені вже і спостереження, що так, десь начебто видно залежність від тайпина, а на інших проектах це не підтвердилося.

Дмитро Севальнєв у коментарі до свого посту про вихід нового безкоштовного інструменту для масового парсинга ІКС, зняв цю метрику для сайтів в ТОП10 «пластикові вікна»:

Досить великий для такого ТОПа розбіг від 60 до декількох сотень в середньому.

Сергій Сосновський намагався подивитися кореляцію між відвідуваністю сайту і розміром його ІКС.

Пізніше пішли більш масові дослідження:

«ІКС-фактор» — перше дослідження від Олексія Чекушина.

«В цій статті я буду розглядати тільки наявність кореляцій, а не причинно-наслідкові зв’язки. Зв’язок може бути, а може не бути, це тема окремого дослідження.»

В блозі Sape вийшло дослідження «Аналіз 100 тисяч сайтів після впровадження ІКС від «Яндекса».

«На які питання в процесі аналізу намагалися відповісти:

— Чи є залежність між ТІЦ і ІКС? Чи є цей параметр рівнозначною заміною ТІЦ для ціноутворення розміщення посилань і статей?
— Яка кореляція між Іксом та іншими параметрами сайтів?
— Наскільки об’єктивно зараз розраховується ІКС і чи варто йому довіряти?»

«Дослідження було націлене на розуміння, наскільки об’єктивно використовувати ІКС для фільтрації донорів при линкбилдинге. Вплив ІКС просувається проекту для отримання топа ми розглянемо в наших подальших дослідженнях.»

Спойлер з приводу знайдених кореляцій робити не буду, читайте самі по посиланнях вище. І поки це тільки початкові спроби.

3. Що кажуть SEO-фахівці?

Мегаиндекс опитав багато експертів із запитаннями:

— Чи аналізували ви вже результати Яндекс ІКС?
— Є розуміння з розрахунку, як підняти?
— Чи Будете застосовувати на практиці?

Опитування SEO-експертів, що вони про це думають, провели в Сайтклиник.

І ще один вартий уваги експертне опитування по ІКС і коментарі Ігоря Рудника в блозі проекту Реферр.

Частина коментарю від Сергія Людкевича:

«… була б «пузомерка», а застосування у сеошників для неї завжди знайдеться.

Тим більше, що ІКС ідеально вкладається в концепцію «трасту», вже досить давно популярну в середовищі посилальної торгівлі в якості метрики якості посилального донора. І якщо висмоктані з пальця розробниками різних сервісів псевдо-«трасти» користуються певною популярністю, то офіційним «трасту» від Яндекса сам бог велів стати єдиною базою для оцінки якості донора. Не випадково представники найбільшої посилальної біржі вже заявляють, що, мовляв, тіц себе давно вичерпав, і вони покладають великі надії на ІКС. Для них було б набагато гірше, якщо б Яндекс пішов по шляху Google, не запропонувавши ніякої альтернативи замороженої, а потім і зовсім скасованої «пузомерке».

Так що ІКС цілком може послужити Яндексу і погану службу, простимулювавши на хайпи навколо нього новий виток посилальної індустрії.

Та й не тільки посилальної. Безсумнівно, з’являться і послуги з прокачування ІКС для посилальних донорів, і, не здивуюся, що при цьому будуть активно використовуватися методи накрутки поведінкових факторів.

Тому особисто мені любов Яндекса до «пузомеркам» поки мало зрозуміла.

Яку мету переслідує Яндекс введенням нового показника? Адже явно ж не уніфікацію ціноутворення на SEO-посилання. А інших цілей поки чітко не проглядається. Крім ефемерного поліпшення якості сайтів і зайвого головного болю для Платона Щукіна, якому доведеться відповідати на численні запитання типу «Чому я не в топі, якщо у мене ІКС вище плінтуса?».

До того ж будь-яка «пузомерка» буде неминуче піддаватися спробам накрутки.

До речі, буквально за місяць до введення ІКС у фрагментах видачі основного пошуку Яндекса з’явилася ще одна «пузомерка» — рейтинг організації з Яндекс.Довідника.

Прибрати її показ фрагменту у власника сайту можливості немає. Найдивніше, що відображається в сніппеті рейтинг може бути сформований на основі буквально декількох оцінок (принаймні я бачив у фрагментах рейтинги, для яких заявлене число оцінок становило всього 4).

Тобто для організацій, у яких число оцінок відносно невелика, будь-яка випадкова або мотивована оцінка може помітно вплинути на підсумкове значення рейтингу. Який, демонстрируясь в сніппеті великого пошуку, в свою чергу, може істотно впливати на рішення користувача про перехід на сайт. Мабуть, розробники цієї «фічі» мають вельми своєрідне уявлення про репрезентативність вибірки.

Цілком ймовірно, що рейтинг з Яндекс.Довідника може бути однією із складових ІКС. І хотілося б сподіватися, що для розрахунку нового показника розробники будуть використовувати дійсно репрезентативні дані. І що цей показник буде дійсно стимулювати вебмайстрів і сеошників робити сайти, добре задовольняють потреби користувачів, а не накручувати те, що піддається накрутці.»

4. Що кажуть біржі посилань?

Вже починають сипатися листи від сервісів, що займаються продажем посилань або линкбилдингом. Все швидко перебудовуються і вводять ІКС в свої метрики. Найчастіше заморожуючи ще і тіц на тому, на чому він зупинився біля сайтів.

Ось, що написали з Міралінкс:

1. Правила системи, зав’язані на ТІЦ, будуть скоректированны згідно з новим показником, однак, відбудеться це не відразу, так як на даний момент ІКС досить свіжий параметр і підлягає вивченню.

2. Новий параметр ІКС з’явиться у каталозі.

3. Значення ТІЦ були заморожені в день його скасування, таким же ТІЦ залишиться в каталозі. Він лише отримає позначку «old».

4. Ценообразовние в системі не зміниться. Воно ніколи не було прив’язане до конкретного параметру ТІЦ — ті рекомендації, що дає система, лише середня ціна, виставлена групою Вебмайстрів для своїх майданчиків у тому чи іншому сегменті ТІЦ. В майбутньому ми будемо давати подібні підказки згідно ІКС (при їх доцільності)

5. Модерація майданчиків на перших етапах буде проводитися без урахування ТІЦ. ВАЖЛИВО: групи сателллитов, дроп-сайтів і будь-яких інших сайтів, зроблених масово скриптом (яких виключає умова ТИЦ>0 ) в систему прийматися не будуть.

6. Рішення по АГС сайтів Яндекс (які потрапили під обнулення ТІЦ) буде після вивчення п1.

5. Що говорить Яндекс?

Цитати з коментарів Олени Першиной:

«…. Зазначу лише одне — якщо з сайтом загралися погані оптимізатори, в тому числі поганими методами, на Ікса це буде видно куди краще, ніж на тіц )»

«Вже є Діагностика сайту в Вебмастере, там багато чого є. Але ми плануємо її сильно доопрацювати, щоб була реальним чек-листом.»

«Сам факт перерахунку ІКС на ранжування ніяк не впливає. Це просто момент оновлення тих даних, які ми назбирали за минулий час.»

«Надалі кореляція між падінням позицій сайту і падінням ІКС може бути помітна, так як наша задача в тому, щоб ІКС відображав реальне якість сайту.»

«Ні, зараз падіння трафіку ніяк не може бути пов’язано з описаними нововведеннями.»

«Це просто оприлюднення тих даних, які в пошуку по сайту вже є.»

«тИЦ і ІКС не пов’язані. Нічого не успадковується.»

6. Як спарс ІКС інших сайтів

Свій ІКС видно в Яндекс Вебмастере.

ІКС будь-якого чужого домену штучно можна офіційно подивитися тут:

https://webmaster.yandex.ru/sqi/

Чужий ІКС масово можна спарс, наприклад безкоштовним сервісом від Піксель Тулс.

Він знімає вам ІКС до 50 сайтів за раз або Топ видачі Яндекса по певному ключовому запиту — дуже зручно.

Сервіс доступний відразу після швидкої реєстрації.

= Як працює інструмент? =

Все просто. Вводимо або пошуковий запит і регіон пошуку Яндекса або список доменів і визначаємо разом:

— значення ІКС для кожного домену
середнє значення по вибірці
— медіану значень

Таблиця доступна для вивантаження і в CSV, а сам інструмент безкоштовний і зручний.

Доступні:

— попередні перевірки
— вибір глибини парсинга: ТОП-5, 10, 20, 50
— ручне введення списку доменів — до 50 штук за раз

Докладніше опис сервісу тут.

Сам безкоштовний Інструмент для отримання списку ІКС сайтів від Піксель Тулс тут

Альтернатива:

1) безкоштовний сервіс Євгена Кулакова — http://coolakov.ru/tools/sqi/ (масова перевірка до 100 доменів за раз)

2) безкоштовний онлайн-сервіс Олександра Арсенкина ( до 30 доменів за раз) https://arsenkin.ru/tools/iks/

3) Ще один безкоштовний онлайн-сервіс (до 100 доменів) — http://backlinks-checker.dimax.biz/tools/massovaya_proverka_iks.php

7. ІКС відомих SEO-блогів

Просто для інтересу зняла ІКС перших прийшли на розум блогів:

Окремо я зняла ІКС деяких відомих блогів, які знаходяться на доменах великих SEO-компаній (у тих все набагато краще продумано в цілому в рамках домену і різних його розділів, більше коштів вкладається і в юзабіліті, і в цільовий трафік, тощо). Дійсно, ІКС у всіх очікувано вище:

8. Висновки. Що робити?

Як зазвичай, найбільш ефективне — сидіти і хвилюватися, чи нити, що Яндекс прорахувався, і дав низький ІКС.

Тим більше, що ранжування в Яндексі він безпосередньо не впливає, але в цілому дає розуміння, що за мірками цієї пошукової системи тобі є куди рости.

Просто продовжувати думати, що можеш зробити з сайтом, щоб отримати більше користі для себе. В першу чергу в цілому для більш високого ранжирування, більшої кількості трафіку і для більш гарної конверсії, а не для зростання Індексу якості сайту як такого.

Деякі варіанти:

Один з лежачих на увазі варіантів — взяти сайти з більш високим ІКС (навіть не обов’язково саме в твоїй тематики), і досліджувати їх за різними параметрами. Подумати, що могло сподобатися користувачеві і Яндексу.

Варіант №2 — взяти самі траффиковые і топові сайти за своїм цільовим запитам і дослідити, що у них є хорошого, чого немає в тебе.

Варіант №3 — просто подумати, що з твоїм сайтом не так, що на ньому можна поліпшити, яку створити додаткову цінність і зручність для відвідувачів у картках товару, в статтях, в дизайні, у подачі тексту, адаптивності і так далі.

Варіант №4 — найняти дослідне агентство, яке може зробити аудит по SEO і юзаблити.

Варіант №5 — посадити своїх клієнтів або навіть друзів, які можуть бути цільовою аудиторією, перед монітором і уважно їх вислухати, все-все записати, зауваження по тому, наскільки у вас легко орієнтуватися на сайті, наскільки зручно читати текст, яке враження залишає ваш сайт в порівнянні з конкурентами і так далі. Скласти план і реалізувати його.

Варіант №6 — зайнятися якісним контентом. На корпоративному сайті завести блог, створювати дійсно корисні для користувача матеріали, створити кілька Power Page.

Варіант №7 — вести на сайт цільовий трафік, робити посилальне, на яке клацають, підвищувати популярність бренду, тайпин трафіку.

Є ще багато інших варіантів.