Проблеми у сфері навчання SEO та інтернет-маркетингу приблизно такі ж, як і в інших сферах:

— джерел дуже багато, і складно витрачати стільки часу на їх моніторинг.

— високий рівень практично ніхто не викладає, все осягається на своєму досвіді.

— багато відгалужень, які самі по собі глибокі – семантичне ядро, веб-аналітика, линкбилдинг, технічний аудит сайту.

Але в цілому великих проблем немає. І джерела знань є, як безкоштовні, так і платні — багато пишучих сеошників-практиків, є Youtube-канали, Телеграм-канали, блоги, конференції, тренінги, закриті майстер-класи. Все це буде нижче.

В першу чергу хочу написати навіть не про те, де брати знання, а про те, як підходити до самого процесу навчання.

Зміст:

1. Процес навчання

2. Джерела знань по SEO

1. Процес навчання

На мене поки що в цьому плані відчутно вплинули 2 книги – «Системність у всьому» Сема Карпентера і «Як навчитися вчитися» Андрія Парабелум.

Книга «Системність у всьому» вчить бачити у всьому системи і оптимізувати, покращувати їх прописувати собі протоколи різних своїх дій – як саме ви їх відтворення, крок за кроком. І потім дивитися зі сторони — які кроки і як можна оптимізувати, де скоротити часові витрати і витрати вашої енергії з-за хаосу, які пункти взагалі делегувати або викинути.

А книга «Як навчитися вчитися» в першу чергу дала мені розуміння, що або ти вчишся чисто заради знань, або вчишся і відразу ж застосовуєш – заради практичного результату.

Або те, або те.

Іншого варіанту немає.

Якщо просто вбираєш знання – результату не буде, ніде не застосуєш, хіба що якимось дивом.

Тому що, по-перше, не націлений, немає такого завдання — побачити такий-то конкретний результат від цих знань.

По-друге, немає навику знання тут же перетворювати на результат.

По-третє, просто не залишається часу — навчання з’їдає все, що є.

Від Андрія Парабелум:

«Знання не одно результатами.»

«Знання ні до чого не призводять, мало цього, розумієте, я вам ще більше розповім: чим більше знань, тим менше дій.

Хто це бачив у житті? Що чим більше ми знаємо, тим менше ми щось робимо? Може бути, не ми, а люди, яких ми знаємо, так? Близькі нам.

Що чим більше знань, тим менше діяння. Часу тому що на роботу не залишається.»

«Проблема в тому, що ви намагаєтеся зрозуміти, як це працює до початку дій. Ось, напевно, ще одна, фінальна ілюзія, про яку хочеться сьогодні говорити до того, як ми перейдемо до практики.»

«У багатьох в голові живе ілюзія, що перш ніж почати, потрібно в чомусь розібратися. Тут правило таке: абсолютно все, що ми дізнаємося з теорії, до того, як ми спробували це на практиці, дорівнює нулю. Цінність всього того, що ми дізнаємося до практики дорівнює нулю.

Чому? Тому що після практики воно по-іншому лягає.»

«Вам спочатку потрібно почати робити, і паралельно набирати інформацію.

Чим більше ви будете робити – тим краще інформація у вас буде лягати.»

Тобто, потрібно робити з свого навчання не просто незрозумілий хаотичний тягнеться нескінченний процес.

А серію проектів з вимірним результатом.

Кращий варіант:

1. Скласти собі серію проектів (цілей з вимірним результатом, по SMART)

2. Виділяти на навчання якийсь конкретний час, з тригерами, умовами для старту занять

3. Починати з малого і розганятися поступово. Головне – безперервність, як і при формуванні будь-якої звички. Тому краще стартувати з 15 хвилин щодня, ніж намагатися раптово почати читати по книзі в день і відразу застосовувати.

4. З правильно поставленим дедлайном по завершенню проекту – не занадто близько і не надто далеко.

5. Відразу після отримання інформації, знань про те, як робити — переводити її у роботу, тобто роботу над проектом.

6. Отримувати результати, надихатися ними, мотивуватися на подальше “роблення”.

Для полегшення процесу навчання, прибирання хаосу, я ще роблю наступне:

Веду до менеджера персональної інформації конспекти, зберігаю все найважливіше по поличках.

Веду систему по проходженню самих тренінгів.

Також в засвоєнні дуже допомагає ділитися з іншими людьми тим, що зрозумів, дізнався, випробував або завести напарника.

Безкоштовні курси SEO від Ганни Ященко – 20 PDF-уроків – Хороші, для новачків, але і не тільки, досить глибокі, актуальні. Хочете навчитися самостійному безкоштовного просування сайтів? Будь ласка.

Коли у мене немає часу на те, щоб дивитися багатогодинні відео та вебінари, часто перекладаю їх в MP3, якщо вони не дуже складні технічно. За допомогою цього способу я вже отримала знань на пару десятків годин за останній місяць. А могла б і не дізнатися нічого.

Ось детальніше про переведення процесу в серію проектів пише Андрій Парабелум у своїй книзі «Як навчитися вчитися»:

«Для того, щоб ефективно навчитися чому-небудь, ми переводимо процес вивчення, англійської мови, наприклад, в серію проектів. Тобто, не в один проект – він буде занадто великим, а саме в серію проектів.

Наприклад, проект номер 1, в англійській мові – я хочу, щоб у мене була можливість поговорити 15 хвилин з іноземцем англійською мовою, і ми один одного розуміли. Проект? Цілком собі проект.

Наступне: я хочу самостійно поїхати в англомовну країну, самостійно забронювати готель, дістатися від аеропорту в готель, там провести вихідний, або 1-2 дні, і повернутися назад, без перекладачів і сторонньої допомоги, і щоб цілком себе комфортно почувати. Проект? Цілком собі проект.

Я хочу англійською мовою дивитися серіал «Друзі» і розуміти більшість все, що вони говорять. Припустимо, навіть з субтитрами. Проект? Цілком собі проект.

Тобто, ми з загального процесу «вивчити англійську мову» робимо серію проектів, або серію результатів, до кожному їх яких нас буде вести якийсь процес, щоб досягти саме цього результату.

А тепер розпишіть свої цілі, свої процеси в серію результатів.

Пишемо зараз, кожен для себе, по кожній задачі.

Наприклад, «навчитися плавати». Як це можна зробити в серію? Наприклад, 1 – взяти курс. Серію уроків для того, щоб навчитися швидко плавати на 100 метрів, швидко, максимально швидко, на швидкості ось такий-то.

Наступне – для того, щоб проплисти 1 кілометр. Наступне – щоб проплисти один кілометр у відкритій воді.

Тобто, ви для себе вирішуєте серію плавальних результатів, робимо з неї серію проектів, і по кожному з проектів далі будемо писати план. Але це я вже забігаю трошки вперед. Пишіть серію невеликих результатів, до кожному їх яких ми будемо вибудовувати проект. Поїхали, пишемо.

При цьому, якщо в якості результату ви вказуєте розвиток бізнесу або отримання знань – це знову все дещо спільне. Пройти тренінги, пройти курси – це все процесне.

Це неизмеряемые мети. Цілі повинні бути вимірюваними».

Ще в книзі був цікавий момент про ілюзію знання:

«Знання – річ самодостатня, і цей голод наситити практично неможливо»

«Вже зараз є ніші і теми, які змінюються швидше, ніж середня швидкість навчання».

«Є ще одна ілюзія, безпосередньо пов’язана з навчанням.

Більшість людей вірить у те, що спочатку ми накопичуємо знання, потім ми переходимо від знань у практику, далі у нас починають виходити результати, цей весь процес виливається в навички, і потім з допомогою цих навичок ми отримуємо великі результати.»

І ось ще з книги про те, як і чому працює наступне: просто прийти на практичний тренінг, і чітко виконувати всі завдання, ще не володіючи необхідними знаннями.

І отримувати НАБАГАТО БІЛЬШИЙ результат, ніж всі ті, хто багато років накопичують знання.

«У цьому випадку людина отримує великі результати не як результат своїх навичок, а як результат чужих навичок + своєї мотивації + правильної середовища.

Тобто той, хто розуміє, як треба зробити великі результати, пише йому інструкцію.

І людина тупо працює за інструкцією і отримує відразу великі результати.

Таке буває, для цього не потрібні знання, практика, не потрібні навички можна відразу перестрибнути у великі результати.

Але. З-за того, що у людини не було знань, не було практики, і немає навичок – там є 2 проблеми:

1. Людина не розуміє, як від цього скрипта відійти в сторону: тобто, він по скрипту може отримати результат, будь-яким іншим способом – ні.

2. Він не може отримувати ці результати постійно, тобто, йому все одно після цих результатів треба повернутися, отримати якісь знання, застосувати їх на практиці, потім отримати невеликі результати, отримати навички – з цього шляху все одно доводиться проходити. Але вже можна його проходити після того, як чоловік отримав великі результати.
Тут потрібен навик робити правильно. З цим я цілком згоден.

Просто, щоб ви розуміли: ось ця п’ятиходівка – знання, практика, результати, навички, більші результати – зроблена для того, щоб, найголовніше, вам було комфортно переходити від рівня до рівня.

Якщо є знання – можна переходити до практики, є практика – можна до результатів, є результати – можна до навичок, є навички – можна переходити до великих результатів. Щоб вам було комфортно.

А якщо ви привчитеся жити поза зоною комфорту – тоді вам це можна обходити просто одним стрибком, навик просто тупо робити за чужими правилами, теж цілком собі працює. Можна стрибати на великі результати, і по ходу справи набирати практику і знання. Нічого складного тут немає.»

Щоб отримати більше цікавої інформації на цю тему, шукайте книгу Андрія Парабелум «Як навчитися вчитися».

2. Джерела знань по SEO

Про це я пишу дуже часто у своєму блозі і соцмережах — роблю збірки блогів, анонсирую підручники, курси, кращі статті інших авторів, і так далі.

Ось деякі перевірені джерела, які я використовувала і використовую сама:

Тренінги

Як раз після всього того, що писав Андрій Парабелум вище, стає зрозуміло, чому такі хороші результати дають SEO-курси від відомого SEO-експерта Дмитра Шахова. Це практичне навчання на 9 тижнів під його особистим керівництвом, де ви не просто отримуєте теорію, а одразу ж з першого заняття починаєте працювати над своїм сайтом.

«Очі бояться, руки роблять». Теорію не особливо знаєш, а робиш все, що було сказано. Бачиш позитивні результати, рух — це дає енергію і мотивацію на такі дії.

Або теорію знаєш, але руки не доходили до її системного застосування покрокового до сайту. А тепер доходять, тому що є конкретні завдання і треба виконати. Плюс не хочеться втрачати шанс задати питання дуже досвідченому фахівцеві.

Навіть якщо ще не дуже готовий, то саме втягування в процес дуже добре працює — починають з’являтися конкретні практичні питання з даної ситуації, вашому сайту (Дмитро на все відповідає), підшукуються знаряддя, стає зрозуміло, чого не вистачає для отримання більшого результату.

Наступний потік SEO-курсів Дмитра Шахова стартує 5 вересня 2018 року. У мене вже зараз є найкращі умови для запису на курси — промо-код SEOANNA при записи дасть вам ДОДАТКОВУ знижку 2000 рублів до знижки за предзапису. Разом — найнижча ціна.

Офіційний сайт курсів Дмитра Шахова — https://seohowto.ru/course/ — тут і введіть промо-код SEOANNA

Аналогічний тренінг по контекстній рекламі проходить у Іллі Исерсона — теж на 100% практичний покроковий і системний. Тільки триває ще більше — 4 місяці. По контексту рекомендую саме його.

Напевно, самим високим рівнем навчання по SEO на сьогоднішній день є закриті живі майстер-класи Олексія Чекушина. Вони рідкісні, на різні теми. Зараз у серпні — вперше в Пітері. Але я б і москвичам і жителям інших гоодов теж дуже рекомендувала б відвідати 18-20 серпня майстер-клас «SEO не для всіх. Літній палево» в Санкт-Петербурзі (якщо ще є місця).

Є і багато інших SEO-тренінгів, але щоб не розпорошувати увагу від дійсно працює, я не буду писати про інших, тим більше, що я мало які проходила з таких великих, комплексних, або вони не варті того, щоб їх рекомендувати.

Щодо проходження тренінгів є такий цікавий момент. Часто люди лають: «цей тренінг поганий, це я все знаю». Але знову ж таки, все як казав Парабелум вище — ми дуже часто накопичуємо і накопичуємо знання, але не застосовуємо. Так, у тренінгу або на вебінарі все відомо, наприклад, ми кивнули головою і розчаровані пішли далі.

Але можна ж зовсім по-іншому до всього ставитися. Думати не про те, наскільки ексклюзивну і невідому мені інформацію видав спікер, не в обговорення його персони енергію зливати, а про те, що Я можу зробити, щоб МОГО сайту і бізнесу стало краще від цієї інформації і цих ідей. Це той самий, правильний, внутрішній локус контролю щодо Еволюції.

Одна маленька, добре і давно всім відома, заїжджена тема, але застосована до вашого проекту по повній, може дати набагато більше результату і грошей, ніж якісь нові секретні секрети, які ви дізналися, але не використали.

Просто впроваджуйте, розкручуйте будь-яку ідею по-максимуму для себе.

Підручники

Найкращі і перевірені підручники, де є дуже багато практичної системної інформації по білому SEO, всіма його напрямами, включаючи мобільний просування і юзабіліті, це від Dr.Max:

— «Керівництво з технічного аудиту сайту»
— «SEO-Монстр 2018»
— «SEO-Гуру 2018»

Блоги і канали Youtube

Тут я приводила свій список SEO-блогів, там же є підбірка кращих SEO-каналів на Youtube від Сергія Кокшарова і так далі.

Можна читати і зарубіжних блогерів, дізнаватися багато тем там, де вони з’являються швидше Рунета.

В Youtube можна шукати будь-яку вузьку тему як російською, так і англійською.

Соцмережі і Телеграм-канали

Я думаю, тут буде достатньо двох збірок Ігоря Рудника (крім соцмереж тих блогів, що з мого списку вище).

— Кращі телеграм канали по бізнесу, SEO, маркетингу

— Добірка 56 відкритих SEO-фахівців, які діляться досвідом в соцмережах, і всіх їх екаунтів

Slideshare

Недооцінене багатьма джерело інформації — презентації. Якщо у вас є якийсь вузький питання і ви не знайшли на нього відповіді — вводите в пошуку на сервісі Slideshare своє питання і різні його синоніми. Та у відповідь ви отримаєте в тому числі презентації з коли-небудь проведених доповідей на конференціях.

Це дуже практичний джерело інформації, але варто дивитися на дату публікації — що-то може і застаріти.

Безкоштовні SEO-курси

У мене є 2 курсу, можу порадити, т. к. робила якісно, начебто для новачків, але при цьому досить глибоко. У багатьох уроків за основу взяті статті з цього блогу, все докладно покроково розписано по поличках, відгуки хороші:

1. «Комплексний SEO-курс»

2. «Курс за безкоштовним посилального просування сайту»

Буду рада вашим думкам і коментарів з приводу навчання!